“İcranın Mecrası ve İstanbul’da Müziğin Kesişen Kimlikleri”
1-2 Kasım 2019 şehrin farklı dönemlerinde çeşitli toplulukların müziği algılayışını, müziğin icrasını ve tartışma kanallarını, tüm bunların şehir içindeki hareketini ve şehre dair anlatılarını düşünmeye çağırıyor.
İstanbul Araştırmaları Enstitüsü bünyesinde hayata geçirilen Derya Türkan koordinatörlüğündeki “İstanbul ve Müzik” Araştırma Programı (İMAP), 1-2 Kasım tarihlerinde “İcranın Mecrası ve İstanbul’da Müziğin Kesişen Kimlikleri” başlıklı bir konferans düzenliyor. Konferans, İstanbul’da müziğin dini, seküler ya da askeri, hangi ortam ve mekânlarda oluştuğu; kimler tarafından icra edildiği, bestecileri ve müziği kimlerin desteklediği; halkın eğlencesinde ne şekilde yer aldığı; kent içindeki varlığı ve yaygınlığı; nasıl kâğıda döküldüğü ve hangi terimlerle tartışıldığı gibi konuları disiplinlerarası bir bakışla irdeliyor.
Pera Müzesi’nde gerçekleşecek konferans, müziğin çeşitli inançların ibadetindeki yeri; eğlence ve boş zaman etkinliği olarak mesire alanlarında, meclislerde ve kahvehanelerde müzik; radyo, taş plak, fonograf gibi teknolojilerin mekâna ve müziğin dolaşımına etkileri; notanın İstanbul’a gelişi ve müzik eğitimi; kimlik yaratımı ve ifadesinde müziğin rolü gibi konulara da odaklanıyor.
1 Kasım Cuma günü saat 09.00’da Baha Tanman ve Derya Türkan’ın sunuşlarıyla başlayacak konferans, Martin Stokes’un açılış konuşmasıyla devam edecek. İlk günkü program, “Erken Modern İstanbul’da Müzik,” “Şehri ve Mekânı Müzik Bağlamında Haritalandırmak” ve “Müziği Kaydetmek: Geçmişin Ses Manzaralarından Notalar ve Arşivler” başlıklı oturumlardan oluşuyor. 2 Kasım Cumartesi günü ilk iki oturumda “Bir Kimlik Veçhesi Olarak Müzik” ve “Kültürlerarası Müzik” kavramları masaya yatırılacak. Öğle arasından sonra, İstanbul Araştırmaları Enstitüsü’ne bağışlanan Nuri Duyguer ve Alâeddin Yavaşça koleksiyonları üzerine yapılan çalışmaların detayları akademik çevrelere ilk kez sunulacak.
Pera Müzesi Oditoryumu’nda gerçekleştirilecek etkinlik ücretsizdir. Rezervasyon alınmamaktadır ve yerler sınırlıdır.
İstanbul Araştırmaları Enstitüsü aynı zamanda bir kütüphane! Kütüphane çalışma saatleri hakkında ayrıntılı bilgi için web sitesini ziyaret edebilirsiniz: http://www.iae.org.tr
KONFERANS PROGRAMI:
1 Kasım 2019
09.00-09.20 KARŞILAMA VE SUNUŞ
M. Baha Tanman
Derya Türkan
09.20-10.00 AÇILIŞ KONUŞMASI
Martin Stokes – Bir Etnomüzikoloğun İstanbulu
10.00-10.15 Soru & Cevap
10.15-10.30 Kahve Arası
10.30-11.30 ERKEN MODERN İSTANBUL’DA MÜZİK
Moderatör: M. Baha Tanman
Zeynep Yıldız Abbasoğlu – Osmanlı İstanbul’unda Timurlu İmgeleri: Müziğin Merâgî’si, Şiirin Nevâyî’si
Ersu Pekin – Kadınlar, Albümler, Resimler: 17. Yüzyıl İstanbulu’nda Kadın Müzisyenler
Namık Sinan Turan – Osmanlı İmparatorluğu’nda Püritenizmin Tasavvuf Kültürüne Müdahale Alanlarından Biri Olarak Semâ ve Müzik: Kadızâdeliler ve Meşâyih Arasındaki Mücadelenin Anatomisi
11.30-11.45 Soru & Cevap
11.45-13.00 Öğle Arası
13.00-14.30 ŞEHRİ VE MEKÂNI MÜZİK BAĞLAMINDA HARİTALANDIRMAK
Moderatör: Panagiotis C. Poulos
Onur Öner – Şehir ve Müzik: Geç Osmanlı Dönemi İstanbulu’nda Müzisyenlerin Hareketliliği
Süleyman Şenel – 20. Yüzyıl Başlarında Yapılan Plâk Kayıtlarından “Çalgılı Kahve Musikisi”nin İzini Sürmek
G. Carole Woodall – Cazı Haritalandırmak: Erken Dönem Cazın 1920’ler İstanbul’undaki Cazibesi ve Oluşturduğu Tehdit
Evrim Hikmet Öğüt – Sokaktan Yükselen Sesler: İstanbul’un Müzik Haritasında Göçmen Müzisyenler
14.30-14.45 Soru & Cevap
14.45-15.00 Kahve Arası
15.00-16.20 MÜZİĞİ KAYDETMEK: GEÇMİŞİN SES MANZARALARINDAN NOTALAR VE ARŞİVLER
Moderatör: Zeynep Yıldız Abbasoğlu
Judith I. Haug – Osmanlı Müziği’nde Sözlü Kültür, Kayda Geçirme ve Tarihsellik
Panagiotis C. Poulos – Geçmişe Giden Pek Çok Yol: Osmanlı/Türk Müziği ve Kayıt Teknolojisi
Rıdvan Aydınlı – Osmanlı/Türk Müziği Geleneğinin Karamanlıca Kaynakları: Bizans Notasıyla Yazılmış Nota Mecmuaları
Cem Behar – Şûrî’nin Esrarengiz ve İbretlik Serüveni
16.20-16.40 Soru & Cevap
02 Kasım 2019
09.00-10.20 BİR KİMLİK VEÇHESİ OLARAK MÜZİK
Moderatör: Martin Stokes
Merih Erol – On Dokuzuncu Yüzyılda Osmanlı Rumlarının Müzikal Kimliği
Walter Feldman – Moldova’dan İstanbul, Atina ve New York’a Ulusaşırı Kasap Havası Müziği (y. 1750-1950)
Melih Duygulu – İstanbul Bektaşilerinde Müzik Kültürü
Martin Greve – İstanbul’daki “Büyük Dersim” Müziği
10.20-10.35 Soru & Cevap
10.35-10.50 Kahve Arası
10.50-12.10 KÜLTÜRLERARASI MÜZİK
Moderatör: Martin Greve
Mehmet Ali Sanlıkol – Bizans Neumatik Notasyonunda Osmanlı/Türk Müziği: Osmanlı/Türk Müziği ve Bizans Müziği Arasındaki Kültürel Farklılıkları Anlamak
Bülent Aksoy – Osmanlı Dünyasının Musikisinde Kesişen Yollar
Aram Kerovpyan – Osmanlı Müzik Terimlerinin Ermeni Kilise Mugannileri Arasında Kullanımı
Ertuğrul Sevsay – Türk Tangolarının Kısa Tarihi ve Türk Müzik Sanatındaki Yeri
12.10-12.25 Soru & Cevap
12.25-13.30 Öğle Arası
13.00-14.30 İSTANBUL ARAŞTIRMALARI ENSTİTÜSÜ’NDE YENİ KOLEKSİYONLAR
Moderatör: Gülru Tanman
Ersu Pekin, Hüseyin Kıyak – Nuri Duyguer Koleksiyonu
Sinan Sipahi, Harun Korkmaz – Alâeddin Yavaşca Koleksiyonu
14.30-14.45 Soru & Cevap
14.45-15.00 Kahve Arası
15.00-15.30 KAPANIŞ KONUŞMASI
Cem Behar